Projekt "Wędrówki szlakami naszej małej Ojczyzny"
Projekt skierowany był do grupy uczniów Szkoły Podstawowej nr 19 w Gorzowie Wlkp. oraz drużyn harcerskich ZHR działających przy Zespole Szkół Specjalnych nr 14 w Gorzowie Wlkp. Uczestniczący w projekcie uczniowie Szkoły Podstawowej nr 19 to wychowankami Pogotowia Opiekuńczego. Środowisko Szkoły Specjalnej nr 14 reprezentowali harcerze wywodzący się z uczniów Szkoły Podstawowej, Gimnazjum i Szkoły Zawodowej przy Zespole Szkół Specjalnych nr 14. Realizujący projekt harcerze Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej skupieni są w dwóch drużynach powstałych i działających
w Szkole.
Gorzów Wielkopolski
2007r.
Szkoła Podstawowa nr 19
Zespół Szkół Specjalnych nr 14
▪ ▪ ▪ ▪ ▪ ▪ ▪
Projekt edukacyjny
„Wędrówki szlakami naszej małej Ojczyzny”
Autorzy:
Izabela Nauman
Małgorzata Jarek – Szułcik
Dorota Trześniowska
Projekt edukacyjny „Wędrówki szlakami naszej małej ojczyzny”
I Ogólne założenia projektu
Projekt skierowany jest do grupy uczniów Szkoły Podstawowej nr 19 w Gorzowie Wlkp. oraz drużyn harcerskich ZHR działających przy Zespole Szkół Specjalnych nr 14 w Gorzowie Wlkp. Uczestniczący w projekcie uczniowie Szkoły Podstawowej nr 19 są wychowankami Pogotowia Opiekuńczego. Środowisko Szkoły Specjalnej nr 14 reprezentują harcerze wywodzący się z uczniów Szkoły Podstawowej, Gimnazjum i Szkoły Zawodowej przy Zespole Szkół Specjalnych nr 14. Realizujący projekt harcerze Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej skupieni są w dwóch drużynach powstałych i działających w Szkole.
Projekt opiera się na założeniu, iż jednym z najważniejszych zadań zarówno szkoły, jak i organizacji harcerskiej jest organizowanie działań
o charakterze edukacyjnym. Wprowadzenie w metodykę projektu metod pracy harcerskiej sprawia, że uczestnicy w sposób czynny, poprzez doświadczanie, przeżywanie, rozumienie i odkrywanie sytuacji poznawczych, osiągają zamierzone cele. W taki sposób zdobywana wiedza
i doświadczenie pomogą identyfikacji uczniów z miastem i regionem, w którym żyją. Uczestnicy będą mogli dostrzec i promować w swoich środowiskach walory małej Ojczyzny. Tak bowiem rozumiane jest pojęcie współczesnego patriotyzmu, które zakłada, że drogą do miłości Ojczyzny jest poznanie i pokochanie swojej małej Ojczyzny
o charakterze edukacyjnym. Wprowadzenie w metodykę projektu metod pracy harcerskiej sprawia, że uczestnicy w sposób czynny, poprzez doświadczanie, przeżywanie, rozumienie i odkrywanie sytuacji poznawczych, osiągają zamierzone cele. W taki sposób zdobywana wiedza
i doświadczenie pomogą identyfikacji uczniów z miastem i regionem, w którym żyją. Uczestnicy będą mogli dostrzec i promować w swoich środowiskach walory małej Ojczyzny. Tak bowiem rozumiane jest pojęcie współczesnego patriotyzmu, które zakłada, że drogą do miłości Ojczyzny jest poznanie i pokochanie swojej małej Ojczyzny
Treści zawarte w projekcie dotyczą zakresu tematycznego następujących przedmiotów i ścieżek tematycznych: język polski, historia, wiedza o społeczeństwie, biologia, plastyka, technika, informatyka, edukacja regionalna, edukacja medialna i czytelnicza, edukacja prozdrowotna.
Czas realizacji projektu: luty - czerwiec 2007 roku.
II Cele projektu
- poznanie i promowanie walorów kulturowych i krajoznawczych regionu,
- gromadzenie i porządkowanie informacji związanych z poznawanymi obiektami kultury
regionu,
- rozwijanie umiejętności komunikacyjnych,( np. nawiązywanie kontaktów z instytucjami),
- kształtowanie postaw społecznych ważnych w relacjach z innymi ludźmi, kontakcie z
przyrodą i dobrami kultury,
- integracja zespołów uczniów biorących udział w projekcie i środowisk obu placówek,
- prezentowanie wytworów projektu, autoprezentacja
- zdobycie Regionalnej Odznaki Ziemi Gorzowskiej PTTK – Jubileusz 750-lecia Miasta.
III Odbiorcy
- społeczność danej szkoły- uczniowie, rodzice, nauczyciele,
- Biuro Promocji Miasta, Wydział Edukacji, Kuratorium Oświaty,
- organizacje i stowarzyszenia- Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej (ZHR), Państwowe
Towarzystwo Turystyczno- Krajoznawcze (PTTK) .
IV Metody i formy
- wywiad,
- wycieczka,
- zwiad, bieg harcerski,
- spotkanie z ciekawym człowiekiem,
- ognisko, gawęda,
- zdobywanie stopni, sprawności, odznaki,
- prace plastyczne, wykonywanie albumu, portfolio.
V Dorobek materialny projektu
- folder, album, kronika,
- wystawa plastyczna, fotograficzna,
- artykuł w mediach,
- informacje na stronie internetowej placówki,
- przewodnik turystyczny,
- reportaż filmowy.
VI Ocena projektu. Ewaluacja.
Etap realizacji projektu Umiejętności Ocena (pkt. 0-10)
I Zbieranie i opracowanie . 1. zdobywanie informacji
materiałów 2. selekcja informacji
3. krytyczna ocena informacji
4. przetwarzanie informacji
II Prezentacja 1. sposób komunikacji
2. zainteresowanie innych uczniów
II Praca w grupie 1. udzielanie sobie informacji
2. podejmowanie decyzji
3. słuchanie opinii innych
4. rozwiązywanie konfliktów
5. zaangażowanie w pracę
6. samoocena postępów w pracy
Nazwa | Data | Rozmiar |
projekt_sprawozdanie.doc | 2018-05-03 | 30.50 KB |
zestaw_pytan.doc | 2018-05-03 | 37.50 KB |
terminarz_projektu.doc | 2018-05-03 | 39.50 KB |
projekt1.doc | 2018-05-03 | 40.50 KB |
projekt_skrot.doc | 2018-05-03 | 40.50 KB |
gazeta_o_projekcie1.doc | 2018-05-03 | 93.50 KB |