Rowerem na szlaku harcerskiej przygody. Fundacja ING Dzieciom
realizowany przez 8 Gorzowską Drużynę Harcerską Tropiciele lasu ZHR zrzreszająca uczniów i absolwentów ZSS14 we współpracy z Fundacją ING Dzieciom
- Konkurs "Pomarańczowa siła"
Koordynator: Dorota Trześniowska
Termin: luty-czerwiec 2018, w tym rajd- 12-17 maja
Wybrana trasa jest elementem Międzynarodowego Szlaku Rowerowego R-10.
Naszym celem było pokonania odcinka:
Kołobrzeg- Grzybowo- Mrzeżyno- Rewal- Trzęsacz- Pobierowo- Dziwnówek- Dziwnów- Kamień Pomorski.
Trasa rajdu liczyła 84 kilometry.
Projekt zakładał wieloaspektowe przygotowanie niepełnosprawnych harcerek i harcerzy do rajdu rowerowego na trasie Kołobrzeg- Kamień Pomorski. Na realizację projektu pozyskano kwotę 10 000 zł przyznaną przez Fundację ING Dzieciom oraz środki własne.
W rajdzie uczestniczyło 22 uczestników w tym 6 opiekunów (troje opiekunów nie będących pracownikami szkoły uczestniczyło w rajdzie jako wolontariusze).
Uczestnicy korzystali z rowerów zakupionych ze środków uzyskanych w ramach Konkursu „Dobry Pomysł (2017)”- „Zakręceni na rowery”. W ramach Projektu zakupione zostały przez drużynę dodatkowe 3 rowery.
Każdego dnia uczestnicy pokonywali wyznaczony etap a następnie w drugiej części dnia zwiedzać miejscowość i zdobywali informacje (harcerski zwiad). Kilkuosobowe zastępy pod opieką wychowawcy wykonały zadanie dotarcia pieszo/rowerem do określonych miejsc lub osób w celu zdobycia informacji. Informacje będą dotyczyły miejsc, zjawisk przyrodniczych, kulturowych, wydarzeń historycznych, opinii mieszkańców. Zgromadzone informacje harcerze umieszczali w swoich DZIENNIKACH WYPRAWY.
Podczas rajdu harcerze doskonalili czynności samoobsługowe i zaradność: przygotowywanie wspólnych śniadań i kolacji, pakowanie się, ścielenie łóżek, przygotowywanie bagażu podręcznego na trasę, szykowanie rowerów. Każdego dnia harcerki i harcerze, którzy wykonali „dobry uczynek” zdobywali koralik odblaskowy na koło roweru.
Uczestnicy w ramach przygotowań do rajdu:
- zdobyli wiedzę i umiejętności z zakresu KOMUNIKACJI, ze szczególnym uwzględnieniem nawiązywania kontaktu z osobami nieznajomymi oraz załatwiania różnych spraw (np. pytanie o drogę, szukanie informacji o ciekawych miejscach, prowadzenia rozmów- wywiadów, robienia zakupów, form zadawania pytań, przedstawiania się, szukania pomocy w sytuacji problemowej). Udział w zajęciach i wykazanie się zdobytymi umiejętnościami było podstawą do nadania danemu harcerzowi/harcerce sprawności harcerskiej: „PYTAJNIK”, która zostanie wyszyta na mundurze.
- podnieśli poziom SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ I KONDYCJI poprzez podjęcie wyzwania systematycznych treningów oraz zapobiegania otyłości (niektóre osoby w drużynie maja nadwagę) poprzez stosowanie zbilansowanej diety (ustalenia z rodzicami/opiekunami). Praca nad kondycją fizyczną i wydolnością poprzedzona była spotkaniem szkoleniowym z zakresu profilaktyki zdrowia przeprowadzonym dla harcerzy i ich rodziców przez p. Dorotę Skołudę. Każdy uczestnik był wyposażony w kartę, na której odnotowywano udział w zajęciach W-F, treningach, innych formach ćwiczeń i zajęć fizycznych z podaniem ich częstotliwości. W przypadku harcerek/harcerzy z nadwagą na karcie odnotowywano cotygodniowy pomiar wagi. Osoby, które pomyślnie zakończą próbę otrzymają sprawność „AKTYWNY”.
- nabyli wiedzę o ZASADACH RUCHU DROGOWEGO i UDOSKONALILI UMIEJĘTNOŚĆ JAZDY NA ROWERZE- zadanie było realizowane w ramach zbiórek harcerskich z wykorzystaniem wsparcia nauczyciela techniki- p. Bogusława Chandrysiaka oraz opiekunów wychowawców- p. D. Trześniowskiej, p. B. Gilas, p. M. Jarmołowicz. Pracownicy Sklepu rowerowego „Szczepan-bike”, zaproponowali wsparcie techniczne. Podczas zajęć harcerze poznawali i utrwalali znajomość znaków drogowych i zasad obowiązujących na drodze. Odbywali kilkugodzinne wycieczki rowerowe z drużyną i chętnymi rodzicami. Nauczyli się podstawowych zasad konserwacji i naprawy roweru. Pozytywne ukończenie szkolenia zostało potwierdzone zdobyciem sprawności harcerskiej „ROWERZYSTA”.
Cele realizacji projektu:
- pokonywanie barier fizycznych i emocjonalnych związanych z niepełnosprawnością poprzez rozwinięcie umiejętności komunikowania się z osobami nieznajomymi, załatwiania spraw, gromadzenia informacji,
- podniesienie poziomu umiejętności organizacyjnych i samoobsługowych,
- rozwijanie poczucia własnej wartości i sprawczości,
- wdrożenie do nawyku dbałości o własne ciało, rozwinięcie nawyku aktywności ruchowej i dbałości o zdrowy styl życia i odżywiania, uzmysłowienie związku pomiędzy samopoczuciem a kondycją, zachęcenie opiekunów i rodziców do systemowego współdziałania na rzecz profilaktyki zdrowia,
- integracja członków drużyny, rozwijanie więzi i pogłębienie poczucia braterstwa,
- promocja jazdy rowerem jako formy zdrowej i ekologicznej formy przemieszczania się i rekreacji,
- propagowanie bezpiecznej turystyki rowerowej wśród dzieci, młodzieży i ich rodzin jako alternatywnej formy spędzania wolnego czasu,
- uwrażliwienie na konieczność stosowania się do zasad bezpieczeństwa na drodze,
- opanowanie podstawowych umiejętności jazdy na rowerze oraz konserwacji i przygotowania pojazdu na trasę
- poznawanie walorów krajoznawczych i przyrodniczych pasa nadmorskiego,
- nawiązywanie głębszej współpracy z rodzicami i opiekunami, uświadomienie roli aktywności fizycznej dla rozwoju oraz zachęcanie rodziców do częstszego aktywizowania dzieci w czynnościach samoobsługowych i stwarzania możliwości dla załatwiania różnych spraw codziennych (np. robienie zakupów, zadawanie pytań, pytanie o drogę, itp.).
- promowanie aktywności niepełnosprawnych dzieci i młodzieży w społeczności lokalnej, przełamywanie stereotypów dotyczących osób niepełnosprawnych,
- poszerzanie kręgu osób przyjaznych inicjatywom i działaniom podejmowanych przez naszą drużynę harcerską.
Korzyści dla adresatów projektu / dla społeczności lokalnej: rezultaty i efekty realizacji projektu:
Dla uczestników:
- możliwość przeżycia pięknej przygody, odreagowanie stresów i napięć wynikających z niepełnosprawności oraz doświadczeń życiowych,
- rozwijanie sprawności fizycznej poprzez podjęcie treningów i zwiększenie wysiłku fizycznego w celu przygotowania do udziału w rajdzie oraz utrzymania kondycji w kolejnych latach,
- uświadomienie dzieciom i młodzieży korzyści płynących ze zdrowego i aktywnego stylu życia, wskazanie jazdy na rowerze jako korzystnej dla zdrowia i ekologii formy komunikacji, rozwijanie zainteresowania tą formą ruchu,
- zdobycie umiejętności konserwacji sprzętu rowerowego,
- wdrażanie dzieci i młodzieży do stosowania się do zasad ruchu drogowego i poznawania przepisów, uzmysłowienie konieczności znajomości przepisów dla zachowania zdrowia i bezpieczeństwa swojego i innych użytkowników dróg,
- zdobycie informacji na temat zwiedzanych w trakcie rajdu miejscowości, fauny, flory krajobrazu nadmorskiego, architektury, historii i kultury regionu, poznanie warunków życia mieszkańców,
- doskonalenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach nowych, wymagających nawiązywania kontaktów z nieznajomymi, docierania do informacji, prowadzenia rozmowy,
- podniesienie poczucia sprawczości i satysfakcji z przebytej trasy i pokonania trudów jazdy oraz z możliwości pomocy drugiej osobie,
- wzmocnienie poczucia integracji z drużyną, możliwości liczenia na wsparcie i braterstwo innych harcerzy oraz osób przyjaźnie ustosunkowanych do naszej drużyny,
- rozwijanie działalności Szkolnego Koła Rowerowego, wykorzystanie zakupionego sprzętu w ramach Projektu „Dobry Pomysł”.
Dla środowiska rodzinnego, szkolnego, harcerskiego i społeczności lokalnej:
- uświadomienie rodzicom i opiekunom wiedzy na temat potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży oraz warunków ich realizacji,
- propagowanie zdrowego i aktywnego trybu życia,
- uzmysłowienie rodzicom/ opiekunom znaczenia usamodzielniania niepełnosprawnych dzieci poprzez stwarzanie sytuacji zmuszających do podejmowania aktywności,
- uświadomienie społeczności lokalnej tożsamości istoty potrzeb rozwojowych osób młodych pełnosprawnych i niepełnosprawnych,
- uzmysłowienie innym drużynom harcerskim faktu, że niepełnosprawność nie jest czynnikiem wykluczającym bycie harcerzem i rozwijanie się, przełamywanie stereotypu osób niepełnosprawnych jako osób niekomunikatywnych, niezdolnych do podejmowania aktywności, jako osób bez pasji i zainteresowań.
Osoby zaangażowane w realizację Projektu
- p. Dorota Trześniowska- koordynator Projektu, drużynowa,
- p. Bożena Gilas- wychowawca w drużynie, pełnienie funkcji opiekuńczych i prowadzenie zajęć programowych podczas rajdu,
-p. Dorota Skołuda- organizacja spotkania promocji zdrowia, prowadzenie monitoringu kondycji fizycznej uczestników projektu,
- p. Małgorzata Jarmołowicz- wsparcie w treningach jazdy na rowerze,
-p. Iwona Kosowska- pełnienie funkcji opiekuńczych i prowadzenie zajęć programowych podczas rajdu,
- p. Małgorzata Skorek- Kowalska- pełnienie funkcji opiekuńczych podczas rajdu, rozliczenie Projektu,
- p. Bogusław Chandrysiak- prowadzenie zajęć z zakresu przepisów ruchu drogowego i bezpiecznej jazdy na rowerze, wsparcie w treningach jazdy grupowej,
- p. Daniel Źródłowski- prowadzenie monitoringu kondycji fizycznej uczestników projektu,
- p. Jerzy Głuchy- pełnienie funkcji opiekuńczych i prowadzenie zajęć programowych podczas rajdu, konserwacja i naprawa sprzętu,
- p. Radosław Jaroszewicz- transport bagażu uczestników Projektu,
- p. Grzegorz Trześniowski- transport bagażu uczestników Projektu,
- p. Kazimierz Szczepański- właściciel Sklepu "Szczepan-Bike"- przygotowanie rowerów do rajdu,
- Rodzice harcerzy- pomoc w organizacji transportu i wyposażeniu uczestników.