Przykładowe oprogramowanie freeware do wykorzystania na zajęciach komputerowych w edukacji wczesnoszkolnej

Przykładowe oprogramowanie freeware do wykorzystania na zajęciach komputerowych w edukacji wczesnoszkolnej

zebrał: mgr Emil Błaszkowski – nauczyciel konsultant ds. edukacji informatycznej WOM w Gorzowie Wielkopolski; nauczyciel informatyki w Zespole Szkół Specjalnych nr 14 w Gorzowie Wielkopolskim.

 

Jeżeli twórca opisał program wyłącznie jako freeware, spokojnie można go wszędzie instalować, zaś często spotykamy zwrot: free for home users oznacza – „darmowy tylko do użytku domowego”.

  1. „2+2 gry matematyczne dla dzieci” – M. Andrusiak; http://www.matematykadladzieci.pl

Program obejmuje podstawowe zagadnienia matematyczne: liczenie, dodawanie, odejmowanie, porównywanie liczb, mnożenie oraz dzielenie w zakresie od 0 do 100. Do dyspozycji mamy około 60 różnych ćwiczeń.

  1. „Matematyka na wesoło” – A. i K. Tokarczyk; http://www.polska.superhost.pl/indexg.htm Aplikacja obejmuje wyłącznie mnożenie w zakresie od 0 do 100. Z programu można korzystać przez przeglądarkę internetową, nie pobierając żadnych plików na dysk twardy komputera.

  2. „Tabliczka mnożenia” – J. Biernat; http://www.spektrus.republika.pl/programy.htm Prosty program ułatwiający naukę tabliczki mnożenia w zakresie od 0 do 100. Zadaniem ucznia jest wpisanie poprawnego iloczynu i klikniecie klawisza ENTER dla potwierdzenia dokonanej operacji.

  3. „Matematyka 1+2” – W. Salamon; http://www.wsalamon.republika.pl/edukacja.htm „Matematyka 1” traktuje o liczbach naturalnych, przybliżając pojęcia związane z tym zbiorem liczbowym. „Matematyka 2” zajmuje się liczbami rzeczywistymi.

  4. „Matematyka 4” – W. Salamon; http://www.wsalamon.republika.pl/edukacja.htm Program przeznaczony dla uczniów klasy IV. Składa się z 6 modułów (rachunek pamięciowy, system rzymski, podzielność, ułamki zwykłe, pola figur, dodatki).

  5. „Geometria” – W. Salamon; http://www.wsalamon.republika.pl/edukacja.htm Możliwość obejrzenia figur przestrzennych. Istnieje możliwość przenoszenia figur do innych programów. To wersja demo, pełna kosztuje około 80 zł.

  6. „Kolorowanka” Aionel; http://www.programyaionela.republika.pl/kolorow.htm lub „Kolorki” - W. Salamon; http://www.wsalamon.republika.pl/edukacja.htm Programy służą do kolorowania gotowych obrazków. Programy powinny być pierwszymi, z którymi zetknie się uczeń mający po raz pierwszy kontakt z komputerem. Łączą w sobie przyjemność korzystania z komputera z prostota obsługi programu. To jest abecadło korzystania z każdego programu komputerowego.

  7. „Kalkulator” – J. Znamirowski; http://www.hexelon.com/kalkulator Istnieje możliwość przełączania między oknami do prowadzenia odrębnych obliczeń, przelicznik walut, jednostek miar, cztery systemy obliczeń (dwójkowy, ósemkowy, dziesiętny, szesnastkowy); ma wbudowane funkcje trygonometryczne, logarytmiczne, hiperboliczne, logiczne plus możliwość dodania własnych. Warto z witryny Hexelon pobrać program „Tabliczka mnożenia” który jest spolszczony i znakomicie nadaje się jako narzędzie do sprawdzania wiedzy ucznia.

  8. „Matematica 2002” – B. Waleska; http://www.idg.pl Celem stosowania programu jest wizualizacja i przeglądanie trójwymiarowych modeli brył przestrzennych. Można projektować własne bryły.

  9. „Kea Coloring Book” – Keasoftware; http://www.keasoftware.com/coloring.index.php Prawdziwa perełka graficzna. Program powinien zostać zainstalowany przez administratora pracowni komputerowej. Nie posiada polskiej wersji językowej, ale jest bardzo intuicyjny.

  10. „Tux Paint” – New Breed Software; http://www.tuxpaint.org Rewelacyjny program graficzny typu open source. Do instalacji należy pobrać dwa pliki: „Tux Paint” – instalujemy jako pierwszy i „Tux Paint Stamps” – instalujemy po konfiguracji właściwego programu. Obsługa intuicyjna. Program przeznaczony dla uczniów, którzy dobrze posługują się myszką i potrafią dostrzec związki pomiędzy wybraniem jakiejś opcji a skutkami, jakie to wywołuje oraz zależności między ruchem myszki a efektem związanym z rysowanym przedmiotem. Uczniowie powinni umieć czytać.

  11. Program do nauki fizyki; http://home.agh.edu.pl/~kakol/efizyka_pl.htm Witryna prowadzona przez autorytet w dziedzinie fizyki, korzystanie z niej i jej programów jest bezpłatne, a zatem uczeń otrzyma fachową wiedzę, a nauczyciel wartościowe i proste w obsłudze pomoce dydaktyczne. Z witryny można pobrać symulacje komputerowe takich zjawisk jak: ruch jednostajnie zmienny, zderzenia sprężyste w dwóch wymiarach, efekt Dopplera, rozpad promieniotwórczy, interferencja światła, elektrostatyka.